måndag 2 juli 2012

Juli är här............

Kolla in blandning av gammalt och nytt, helt ljuvlig!
Bild: Blomsterfrämjandet.
.............och nu har äntligen solen kommit!

Vinnaren i min lilla tävling är Tove Nilsson, mejla mig dina uppgifter så att jag kan skicka dig den kärleksfulla vinsten. Nu måste man verkligen bara njuta av de underbara solstrålarna så mycket som möjligt, Denna underbart blå växt heter Daggsalvia,Salvia farinacea. 

Den kommer jag att plantera i min trädgård, Här får du veta lite mer om den:

"Daggsalvia är ett perfekt val om man vill locka fram fjärilar och humlor! Den blommar tacksamt från juli tills frosten tar den och den är omgiven av insekter som ger liv till planteringen.
Daggsalvia betraktas i Sverige som ettårig, fast den egentligen är perenn. Den trivs bäst i näringsrik, mullrik och väldränerad jord. Är jorden kalkrik är det en bonus. Läget ska vara varmt och så soligt som möjligt."
Vanligtvis blommar daggsalvian med blåa spiror, men det finns även vitblommande namnsorter. Bladverket är silvrigt grönt.  
Daggsalvia passar perfekt som kantväxt till rosor och i perennrabatten, i krukor tillsammans med andra sommarblommor och som snittblomma i sommarens buketter.
Ha en underbar dag, nu är det jobb som väntar, 6 dagar kvar till semestern!
Kram Anna

Inga kommentarer: