måndag 24 augusti 2009

Recept från vår härliga middag i helgen!

Hejsan!

Hoppas att helgen har varit härlig och att ni också har njutit av det fina vädret!
I lördags var det en härlig sensommar kväll och det var perfekt för vi skulle ha släktfest med min pappas sida hemma hos oss,vi var 14 vuxna och 6 barn....fullt hus!


Vi började med lite rosé i trädgården och sedan dukades upp till buffé.
Vi bjöd på grillade kyckling filé och starka korvar, stor sallad,två sorters ostar, härliga såser och denna underbart goda paj.....förlåt att jag skryter, men den var super!

Grönsakspaj med olika ostar:
Ca 6- 8 pers.
225 grader

Paj skal:
3 dl vetemjöl, jag använder alltid fullkornsdinkel för jag tåler inte vanligt mjöl.
150 g smör
2 msk kallt vatten.

Låt stå i kylen i 10 min, arbeta ut i pajform ca 23cm.
förgrädda i 10 min

Häll sedan i fyllning:
Blandade steka grönsaker, jag hade oliver , sparris, morötter, lök och paprika.
200g ädelost eller getost.
30g rostade solroskärnor.

Ägg stanning:
4 ägg
3dl gräddfil
1 1/2 lagrad riven ost, jag tog västerbotten
1 tsk salt
1 kryddmått peppar.

In i ugnen i 40 min och garnera sedan med färska örter el dylikt!
Klart!
Jag gjorde en med getost och en med ädelost!
X

X

X

Till efterrätt hade vi en av min andra favoriter, frusen cheesecake!
Visst ser det sommrigt och gott ut!
X

Recept:
8-10 pers
3 äggulor
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Blandas poröst!
Tillsätt 1 burk lätt creame fraise.
Saften och skalet av en citron.
och 3 dl vispad grädde.
Sedan vänder du försiktigt ner de 3 vispade äggvitorna, som du fick över från äggen tills det blir en jämn smet.
Lägg bakplåts papper i en brödform eller en rund 23 cm form med avtagbar botten.
Krossa 6 digestives kex och lägg på bakplåts pappret, lägg smeten ovan på.
Klart, in i frysen över natten och ta ut den 20 min innan den skall serveras, garnera med bär eller annan god frukt. Maränger och krossad mörk choklad är också gott på!
Lycka till och hoppas att era gäster eller familj skall tycka att detta var lika gott som vi gjorde!
Kram

4 kommentarer:

Josefine sa...

Allt låter riktigt gott! Ska spara recepten.

Josefine- At home

Photo by Maria sa...

Åh vad gott det lät så de recepten snor jag utan att blinka ;-)
Tack för att du delar med dig..

Kram
Mia

EN INREDOHOLIC sa...

Men du så smarrigt!!! Ååååå så gott! Tack för tipset vännen. Hörde ditt meddelande igår kväll. Jobbade till sent!! Fullt upp med flytten denna vecka.

Duktig du var som köpte enligt paletten o inte svart ;) Sötnos. Skickar bilden genast till dig. Kan du blogga om ju :) DU är hur fin som helst på den.

PUSS
Jannice

Anonym sa...

Jag längtar redan till kräftskivan då vi skall ha den goda efterrätt! Det vattnas i munnen :)
Kram Britta